Tonsillectomia (vyoperovanie krčných mandlí)

• dôvodom tejto operácie je chronický zápal na mandliach, ktorý spôsobuje časté angíny, zvýšené hodnoty zápalových faktoroch v krvi/ napr.ASLO, antiDNáza…/, pozitívne kultivácie / výter z krku/, zvýšenú únavu….
  • pacient môže mať všetky, alebo len niektorý z príznakov
  • tonsily je niekedy potrebné vybrať aj pre iné zdravotné ťažkosti- ako sú bolesti kĺbov, kožné zápalové ochorenia, pacienti pred operáciou srdca …..

Tonsilektómia je operačný zákrok vykonávaný v rámci jednodňovej zdravotnej starostlivosti. To znamená, že pacient v priebehu 24 hodín je prijatý na hospitalizáciu, absolvuje operačný zákrok a po určitom čase je prepustený  do domáceho ošetrenia. Vyoperovanie krčných mandlí sa môže vykonať v lokálnej alebo celkovej anestézii. Na našej klinike uprednostňujeme celkovú anestéziu z dôvodu bezbolestného priebehu pre pacienta a tiež prehľadne vedenému  operačnému zákroku zo strany operatéra.

Information: Bezprostedne po operačnom zákroku sa pacient cíti unavený, potrebuje spánok, oddych.

1-2 hodiny po operácii začína pacient piť, od toho momentu by mal piť čo najviacť/3-4 l tekutín/- je to prevencia proti zvýšenej teplote, únave a tiež samozrejme dehydratácii. Pitný  režim je potrebné dodržiavať počas celého pooperačného obdobia. Všetky nasledujúce dni po operácii každý pacient pociťuje bolesť v mieste vyoperovania mandlí, pocit akoby cudzieho telesa v krku a sťaženého prehĺtania.  Patrí to medzi bežné ťažkosti v pooperačnom období. Každý pacient, ktorý odchádza z našej kliniky, dostane na lekársky predpis lieky proti bolesti, opuchu, prípadne antibiotika alebo iné medikamenty podľa potreby konkrétneho pacienta. Na zmiernenie bolesti odporúčame aj viac krát denne studené  obklady na krk pomocou gélových vrecúšok, ktoré si môžete zakúpiť v lekárňach alebo v predajniach so zdravotníckymi potrebami.

Dĺžka rekonvalescencie/doliečenia/po operácii je u každého pacienta iná, v rozmedzí od 7 do 14 dní. Počas celého tohto obdobia je potrebné  robiť výplachy ústnej dutiny repíkom príp.šalviou viac krát denne, minimálne vždy po jedle.

Po operácii zostávajú v lôžku po vybraných mandliach biele /bielo-sivé/ tzv. fibrínové povlaky, ktoré sa postupne uvoľňujú, až kým nie je sliznica v týchto miestach úplne zacelená, zhojená. Počas  tohto obdobia hrozí zvýšené riziko pooperačného krvácania, preto je potrebné fyzické šetrenie, nešportovať, neprechádzať sa v horúcom počasí, nekúpať a nesprchovať sa v horúcej vode, nepiť horúce nápoje, nejesť  tuhé potraviny/ napr. veľké kusy mäsa, chleba…./, nejesť horúce polievky. Odporúčame jesť najmä kašovitú, šetriacu stravu aj s obsahom veľkého množstva vitamínov a výživných látok. Piť môžete rôzne druhy ovocných  alebo bylinných čajov, ovocné šťavy alebo džúsy / nie kyslé/, ľadový čaj.